Rovanperä ja Pajari pohja-aikojen kuninkaat Jyväskylän aamupätkillä

Kalle Rovanperä (FIN) Jonne Halttunen (FIN) Of team TOYOTA GAZOO RACING WRT are seen performing during the World Rally Championship Finland in Jyvasküla, Finland on 31,July, 2025 // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202507311396 // Usage for editorial use only //

Jyväskylän MM-rallin perjantain aamupäivä ajettiin komeasti suomalaiskomennossa. Heti ensimmäisellä erikoiskokeella Laukaalla Kalle Rovanperä iski tauluun kärkiajan yhdessä Toyotan tallikaverinsa Takamoto Katsutan kanssa. Siitä alkoi hallittu marssi kohti päivän kärkipaikkaa.

– Isolla tiellä ei ole helppo pysyä vauhdissa mukana, mutta kun pääsemme pienelle tielle, se on vähän helpompaa, Rovanperä arvioi Laukaan erikoiskokeen jälkeen.

Seuraavalla erikoiskokeella, Saarikas 1:llä, hallitseva maailmanmestari Rovanperä löysi todenteolla vauhtinsa. Hän ajoi selvään pohja-aikaan ja otti kilpailun kärkipaikan haltuunsa – eikä ole siitä aamun aikana luopunut. Johto on kasvanut tasaisesti pätkä pätkältä.

– Yritän tänä viikonloppuna tehdä parhaani. Tämä erikoiskoe meni melko puhtaasti. Ajoin niin lujaa kuin vain pystyin. Hienoa, kun on uusia nuotteja ja pystyi tekemään eroja. Seuraavat erikoiskokeet ovat sitten taas tasaisempia, Rovanperä pohti Saarikkaan maalissa.

Toinen suomalaisnimi, joka on noussut aamun aikana esiin, on WRC-luokan Sami Pajari. Lahtelaiskuljettaja oli nopein heti aamun ensimmäisellä erikoiskokeella ja kruunasi lenkin pohja-ajalla myös aamupäivän päättäneellä Ruuhimäellä.

– Erikoiskokeen alussa tuntui liian varovaiselta, mutta ehkä se oli avain hyvään ulostuloon suorille. Täytyy sanoa, että tämä oli vankka ensimmäinen lenkki, Pajari kommentoi Ruuhimäen maalissa.

Pajari nousi Ruuhimäen jälkeen kokonaistilanteessa kolmanneksi, vain 0,1 sekunnin päähän Hyundain Adrian Fourmaux’sta. Iltapäivän lenkillä Pajari voi hyvinkin nousta toiseksi – kenties jopa tarjota suomalaisittain herkkua, jos kilpailun kärkeen saadaan kaksi sinivalkoista nimeä.

– Tämä oli uusi erikoiskoe, en halunnut ottaa tyhmiä riskejä. Täällä on paljon paikkoja, missä voi ajaa nopeammin. Mahdollisuudet ovat parempaan, Pajari mietti päivän toisen pätkän jälkeen.

Aamupäivän ainoa kompastuskivi Pajarille oli juuri Saarikas 1, jossa hän jäi enemmän. Mikäli tuo pätkä sujuu iltapäivällä muiden tavoin, mahdollisuus nousuun on konkreettinen.

Autokunnat ovat nyt päivähuollossa Jyväskylän keskustassa sijaitsevassa Paviljongin huoltoparkissa. Iltapäivän ensimmäinen erikoiskoe käynnistyy jälleen Laukaalla kello 14.44. Perjantain ohjelmassa on vielä viisi erikoiskoetta, joista viimeinen ajetaan klassisella Harjun kaupunkierikoiskokeella illalla.

Teksti: Joni Hildén
Kuvat: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Views: 3

Comments

comments

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi