Toyotan lehdistöpäällikön lentävä lähtö

Kaikille on varmasti selvää, että rallitiimissä on kuljettaja ja kartanlukija, jotka istuvat autossa. Selvää, on myös se, että kuljettajia johtaa tallipäällikkö ja sitten on mekaanikot, jotka huolehtivat autosta.

Monessa pienessä tallissa miehistö saattaakin jäädä tuohon, mutta sitten kun puhutaan WRC- tason rallitallista, niin mukana on myös lukuisa määrä muita toimijoita. Tärkeässä roolissa isoa WRC- tiimiä on myös henkilö, joka hoitaa tallin markkinointia ja pr-suhteita.

Toyotalla tehtävää hoitaa Neste Rally Finlandin entinen lehdistöpäällikkö Terhi Heloaho, joka houkuteltiin Tommi Mäkisen johtamaan talliin syksyllä 2016. Hänen ensimmäinen työpäivänsä Toyotan leivissä on myös ikimuistoinen.

– Tulin tänne samana päivänä, kun oli tiimin julkistustilaisuus. Se oli ensimmäinen työpäiväni, Heloaho naurahti.

– Aika siinä loppuvaiheessa siis tulin ja melko suoraan lähdettiin siitä sitten Monteen. Siinä ei montaa viikkoa ollut sitä suunnitteluvaihetta.

 

Terhi Heloaho vastaa nykyisin myös Toyotan markkinoinnista. (Kuva: Joni Hildén)

Tehtävät laajenivat jo ensimmäisenä keväänä

Alun perin Heloahon tehtävänä oli toimia tallin lehdistöpäällikkönä ja huolehtia mediasuhteista. Markkinointipuolen pomona tuolloin oli AKK Sports Oy:n entinen toimitusjohtaja Tiina Lehmonen, joka myös houkutteli Heloahon Toyotalle.

– Silloin tulin tiimiin lehdistöpäälliköksi, vastaamaan viestintätehtävistä. Se muuttui jo sen kevään aikana, kauden puolessa välissä, kun Tiina lähti NEP:ille tekemään WRC Livea, niin sovittiin että huolehdin täällä myös markkinoinnista, Heloaho kertoi.

Lehdistöpäällikön tehtävät vaihtuivat markkinoinnista ja PR:stä huolehtimiseen. Tehtäväkenttä oli silloin laaja ja on sitä edelleenkin.

– Koko markkinointi: vierasasiat, Fanzonet on mun vastuullani täällä, Heloaho luetteli.

Tehtäväkenttä on laaja ja hommia yhdelle henkilölle on kerääntynyt melkoinen määrä. Näin ainakin äkkiseltään voisi kuvitella, mutta Heloaho paljastaa, että näin ei todellisuudessa ole. Hänellä on langat käsissä, mutta sitten löytyy eri tehtäviin sopivia henkilöitä.

– Meillä on kokit keittiössä töissä, tarjoilijat ovat hospitalyssa ja sitten meillä on vieraskoordinaattori, joka hoitaa hospitalitya ja Fanzonella ihmiset, jotka pyörittävät sitä, Heloaho luetteli.

Yksin ei Terhin tarvitse viestintäpuolellakaan asioita hoitaa, vaan hänellä on apuna useamman henkilön tiimi, jossa tehtävät on jaettu eri viestinnän osa-alueille.

– Meillä 3-4 henkilöä hoitaa pelkästään videotuotantoa. Sitten meillä on yksi britti, joka kirjoittaa lehdistötiedotteet ja hoitaa twitterin. Sen lisäksi on vielä viestintäassistentti, joka vastaa sosiaalisesta mediasta ja on mukana myös kuskien PR-tehtävissä, Heloaho valaisi.

Luppoaikaa ei kisaviikonloppuisin paljoa ole, vaan kellonympäri työtä riittää koko ajan. Hän tulee aamulla töihin jo ennen kuin autot lähtevät ensimmäiselle erikoiskokeelle ja illan päätteeksi hän vielä sammuttaa valot. Eikä ne työt jää pelkästään ralliviikonloppuihin, vaan myös kisojen välissä on omat tehtävänsä.

Teksti: Joni Hildén

Kuvat: Hannu Kumpulainen, Joni Hildén

Korjattu 28.7.2018 kello 1:23 kirjoitusvirhe

Views: 1309

Comments

comments

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi